Utfordring 5

Spis mindre kjøtt

Denne ukas utfordring er å spise mindre kjøtt.

Hvorfor er det viktig?

De siste 50 årene har vi i Norge doblet vårt kjøttforbruk. Å kutte ned på dette er noe av det mest effektive du og jeg kan gjøre for å redusere våre klimagassutslipp.

Vil du få "Min grønne utfordring" direkte inn i messenger-innboksen din? Trykk her og sjekk ut chatboten vår!

NB: Hvis du er på mobil vil vi anbefale deg å søke opp "min grønne utfordring" i messenger eller gå inn via Min grønne utfordring sin Facebookside.

Grønnsaker på et trebord
Kanskje vil du benytte anledningen til å prøve å lage mat med en ingrediens du aldri har prøvd før? Det er mye å velge i! Foto: Birgitta Eva Holander / Matvalget

Flere studier viser at en reduksjon i kjøttforbruket er den enkeltendringen i folks matvaner som vil ha størst innvirkning på klimaet. FN mener det globale kjøttforbruket må ned med så mye som 60 prosent.

Dyrehold til matproduksjon står for nesten 15 prosent av de globale menneskeskapte klimagassutslippene. Kjøttproduksjon er ikke bare en kilde til utslipp av CO2 og metan, men krever også mye landareal, vann og andre ressurser.

En middag med storfe som hovedingrediens krever faktisk ni ganger mer matjord enn en vegetarmiddag med belgvekster, og det kreves nesten 15 500 liter vann for å produsere én kilo storfekjøtt.

Det er også stor helsegevinst i å droppe kjøttet av og til. Norske helsemyndigheters offisielle kostholdsråd anbefaler nordmenn å spise maks 500 gram rødt kjøtt per uke. 55 prosent av norske menn og 33 prosent av norske kvinner spiser mer enn det.

Barn på Geitmyra skolehage kutter grønnsaker ved et bord
Å ta med barn på matlagingen er både hyggelig og lærerikt. Når man har laget maten selv, smaker den kanskje bedre også? Foto: Geitmyra matkultursenter for barn

Hvordan løse utfordringen?

Du trenger ikke bli fulltids-vegetarianer, men bruk denne uka til å bli bevisst på ditt eget kjøttforbruk, og bli inspirert til å teste ut noen nye matretter.

Hva med å spise tre vegetarmiddager denne uka, eller bare redusere kjøttmengden i hver middag, gjennom å blande inn linser, kikerter, bønner eller kjøtterstatning i kjøttdeigen? Eller kanskje du kan droppe alt av kjøttpålegg og prøve ut noen andre alternativer?

Er du allerede vegetarianer eller veganer, kan du kanskje teste ut noen nye matretter eller invitere over venner som ikke er det, til et godt måltid?

Tips i matbutikken

Vegetarpizza
Pizza er vel så godt uten kjøtt på! Foto: Sara Johannessen

Mia Frogner, kjent som Green Bonanza, er en av Norges mest leste vegetarbloggere. Les mer om hennes engasjement for bærekraftig mat her:



Personvern - Oslo kommunes nettsider