Nærbilde av mann i oransje arbeidstøy og svart sykkelhjelm som lener seg på varesykkel

Folk i næringslivet

Syklende trailersjåfør

Når Benjamin Appiah leverer varer i Oslo sentrum, er det med beina som motor og brød som bensin. Lastebilen er byttet ut med varesykkel, til stor glede for både sjåføren, kundene og miljøet.

– Det føles godt å tenke på at jeg ikke forurenser, sier Benjamin Appiah. Budet fra DB Schenker har nylig tråkket seg opp fra Filipstadkaia via sentrum til Grünerløkka. Her venter nok en kunde som skal få en pakke levert på døra. Veien er enveiskjørt og smal, men for Appiah byr det ikke på noe problem. Sykkelfeltet er nemlig bredt med god plass til elvaresykkelen hans.

– Dette er en Armadillo fra Velo bikes. Den har to batterier som går cirka 25 kilometer hver, forklarer han.

Bilde av en elvaresykkel med hvit snø og trær i bakgrunnen
Foto: Simen Øvereng

Bak setet er et stort lasterom som tar inntil 125 kilo med varer. Det tilsvarer omtrent 20 til 30 pakker, avhengig av størrelse. Likevel er sykkelen overraskende lett å manøvrere, snur 180 grader selv på smale veier og parkeres nærmest hvor som helst.

Bilde av en mann med oransje arbeidstøy og svar sykkelhjelm strekker seg etter pakker som ligger i en varekasse
Foto: Simen Øvereng

– Det er veldig greit med elsykkel i Oslo. Det er nesten raskere for meg å levere varer på denne måten enn med varebil, sier Appiah fra sykkelsetet.


Bidrar til bedre luft

Oslogutten er oppvokst på Grønland, og har syklet hele livet. Til og fra skolen, til fotballtreninger og butikken. Han liker å sykle, selv om det først og fremst har vært et fremkomstmiddel for ham.

– Jeg merker at Oslo har blitt en bedre sykkelby. Det er kommet mange nye veier og fine sykkelstier de siste årene. Det setter jeg stor pris på, sier Appiah.

At han nå kan sykle seg gjennom arbeidsdagen er han også glad for. Både kroppen og humøret nyter godt av den friske luften og all aktiviteten. På elsykkelen kan han selv justere hvor mye krefter han skal bruke, og hvor mye elbatteriet skal dra. I oppoverbakker og nysnø kan det være godt med litt hjelp.

– Denne jobben gir uansett muligheter for trim, for det blir mange trapper i løpet av en dag. Men, det er klart, jeg merker forskjell fra den gangen jeg kjørte bil, innrømmer han.

Det føles godt å bidra til et bedre miljø. Jeg kjenner jo på kroppen hvor ille det kan være med utslipp fra bensin- og dieselbiler når jeg ligger bak store kjøretøy på veien.
Benjamin Appiah

Eksos-fritt

Og dette er ikke bare en sommergeskjeft. Elvaresykkelen kjøres ute hele året, uansett vær. Appiah har på seg fornuftige klær; ull innerst, vanntett og vindtett, og sykkeldekkene er utstyrt med pigger.

– Det er viktig å gå over sykkelen hver morgen og sjekke at alle skruer og bolter sitter godt. Av og til tester vi at luftrykket er riktig. Ellers er det ikke mye utstyr eller forberedelse som kreves, forteller han.

Nærbilde av batteri på en elvaresykkel
Foto: Simen Øvereng

Benjamin Appiah trives godt i jobben i byen han er så glad i. På elvaresykkelen kommer han tett på folk, og opplever ikke sjelden at andre hilser og tar bilder. Og ikke minst, bidrar han til en renere osloluft.

– Det føles godt å bidra til et bedre miljø. Jeg kjenner jo på kroppen hvor ille det kan være med utslipp fra bensin- og dieselbiler når jeg ligger bak store kjøretøy på veien. Det er ikke spesielt behagelig, og jeg er glad for at jeg ikke er en av dem, slår Appiah fast.

Bilde av mann i oransje arbeidstøy og svart sykkelhjelm som sykler på varesykkel på snø og trær og solglimt i bakgrunnen
Foto: Simen Øvereng

God reklame

Oslo har som mål å være en nullutslippsby innen 2030. Det krever at alle bidrar, også næringslivet. Logistikkselskapet DB Schenker er et av verdens største, og har planer om å være 100 prosent utslippsfrie innen 2020. Sykkelen til Appiah er et av tiltakene på veien.

– En del kunder synes det er morsomt når de ser meg komme på varesykkelen, for det er ikke mange som har sett et sånt kjøretøy før. Det er god reklame for Schenker også, med logoen på boksen, poengterer Appiah.

Han er selv en god ambassadør for arbeidsgiveren, alltid like blid og serviceinnstilt. Nå er han også blitt ambassadør for Miljøhovedstaden 2019.

Bilde av mann i oransje arbeidstøy og svart sykkelhjelm som lener seg på varesykkel med solglimt i bakgrunnen
Foto: Simen Øvereng

– Det er veldig hyggelig. Jeg er glad i Oslo, og synes byen fortjener tittelen. Det blir spennende å se hva som vil skjer i løpet av miljøåret, om hvilke innvirkninger det vil få, sier Appiah med et optimistisk smil.



Personvern - Oslo kommunes nettsider