• Forsiden
  • Oslos første el-taxisjåfør
Nærbilde av mann med grått hår og skjegg

Folk i næringslivet

Oslos første el-taxisjåfør

– Det føles godt å bidra til at lufta blir renere, sier Trond Gustav Sømme. Han er Oslos første el-taxisjåfør, og gleder seg over at han ikke lenger er den eneste.

Da Trond Gustav Sømme begynte å kjøre taxi i 1979, var taxikøen dominert av bensindrevne Mercedeser. De sto på rekke og rad på holdeplassene og spydde ut eksos fra brummende motorer som gikk på tomgang for å holde sjåførene varme.

– Det ble en voldsom vibrasjon fra bilene. Og støy, ganske mye støy, minnes Sømme.

Han tenkte ikke så mye på det den gang, ikke før han ble syk i 2010. Sømme måtte gjennom en alvorlig hjerteoperasjon på Ullevål sykehus, og det fikk den erfarne sjåføren til å tenke.

– Den vinteren var de det to-tre uker hvor det gikk ut advarsler på radioen om at de med hjerte- og lungeproblemer ikke burde oppholde seg utendørs i Oslo. Og da tenkte jeg at når dette rammer meg, da må det være noe i det. Hvordan kan jeg bidra til å endre situasjonen? forteller han.

Fakta elbiler i Oslo

Lader i garasjen

For Sømme var løsningen å kjøpe en Nissan Leaf, som ble Oslos første eltaxi. Den hadde riktignok noen begrensninger; Han kunne bare kjøre noen timer om dagen, og vinterstid var rekkevidden dårligere på grunn av kulden. Bransjen var skeptisk.

Bilde av dashbordet til en bil
Alt fra 90 år gamle damer til små barn stiller spørsmål og viser engasjement om både miljøet og det tekniske med bilen, forteller Sømme. Foto: Hampus Lundgren

– Det var nok en del morsomheter på min bekostning, men kundene og folk flest var veldig positive. Bransjen er ganske konservativ, i hvert fall når det gjelder bil. Å kjøre elbil krever at en innretter seg og planlegger turer og ladning. Så jeg skjønner at folk var skeptiske, jeg gjør det, innrømmer Sømme.

I 2013 ble det straks enklere da han gikk til anskaffelse av en Tesla. Fortsatt var det bare to hurtigladere i Osloområdet, og turer ble planlagt i forhold til disse. Om natten sto bilen parkert på Linderud og ladet opp til en ny dag med kjøring.

Bilde forfra av en hvit Tesla parkert i en garasje
Lader over natta: Taxisjåfører kan søke om penger fra kommunens klima- og energifond til å få installert ladestasjon. Foto: Hampus Lundgren

– Heldigvis fikk jeg etterhvert ladeordning i min egen garasje på Kampen, og siden har jeg aldri hatt noen problemer med rekkevidden, forteller Sømme.

99% positive

Det har skjedd enormt mye på elbilfronten de siste årene, og Sømme følger diskusjonen om ladere og strøm med interesse. Dette er en verden han har vært i lenge allerede, og han ønsker alle nye elbileiere velkommen etter.

– Jeg merker at interessen er veldig stor, og etter hvert har også kunnskapen økt både om elbiler og Tesla. Alt fra 90 år gamle damer til små barn stiller spørsmål og viser engasjement om både miljøet og det tekniske med bilen, forteller Sømme.

Det er litt morsomt, for jeg har opplevd at små barn kommer bort og sier takk for at du kjører elbiltaxi og bidrar til å holde lufta ren og fin.
El-taxisjåfør Trond Gustav Sømme
Bilde av en hvit taxi fra OsloTaxi som runder et gatehjørnet
Ifølge Trond Sømme er 99 prosent er positive til at han kjører eltaxi, og det hender ikke sjelden at han får en tommel opp fra forbipasserende. Foto: Hampus Lundgren

Det hendte ikke sjelden at Trond Gustav Sømme fikk en tommel opp fra syklister og fotgjengere på veien. I dag er elbiler et vanligere syn, så det skjer ikke like ofte. Likevel mener Sømme at 99 prosent er positive til at han kjører eltaxi.

– Det er litt morsomt, for jeg har opplevde at små barn kommer bort og sier takk for at du kjører elbiltaxi og bidrar til å holde lufta ren og fin. Det tror jeg ikke mange andre taxisjåfører har opplevd, sier han med et lurt smil.

Kona er stolt

"Ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre noe," er mottoet til Trond Gustav Sømme. Selv føler han seg ikke bedre enn andre, men gjør sitt bidrag på veien.

– Jeg har gått foran, og vist at det mange trodde ikke var mulig, er mulig – nemlig å kjøre taxi med elbil. Akkurat der er jeg en nok miljøforkjemper, sier Sømme stolt.

Bilde av en mann med grått hår og skjegg som sitter inne i en bil og kjører
Stolt over å ha gått foran: – Jeg har vist at det mange trodde ikke var mulig, er mulig – nemlig å kjøre taxi med elbil. Foto: Hampus Lundgren

Det føles godt å bidra, legger han til. Kona er stolt av ham. Han har snakket med folk fra astma- og allergiforbundet som roser ham for innsatsen. Selv tilhører han gruppen av hjertepasienter som også har glede av renere Osloluft.

– Jeg tror det vil skje mye de neste årene. Barn og unge er ikke lenger så opptatt av å kjøre bil, og det blir enklere å dele bil og finne andre alternativer. Det er egentlig mest menn i min alder som har problemer med å skjønne at vi må forandre oss, mener Sømme.

Mann med grått hår og skjegg står foran taxi fra OsloTaxi
- Det er egentlig mest menn i min alder som har problemer med å skjønne at vi må forandre oss, mener Sømme, som tror mye vil skje i årene som kommer. Foto: Hampus Lundgren

Han synes det er vel fortjent at Oslo er kåret til europeisk miljøhovedstad og håper byen vil benytte anledningen til å snakke om fordelene ved å ta miljøvennlige valg.

– Det er en del av utviklingen, og det føles godt og riktig å henge med på den!



Personvern - Oslo kommunes nettsider